Humoristiskt lockande provokation  

En trappa ner från Gästrikegatan 13 på Sankt Eriksplan ligger Teaterstudio Lederman, här spelas Visselblåsaren – Vagina Dentata. På den öppna scenen finns en brits, en rosa låda, en klädhängare och Rasmus Dahlstedt – En man med många ansikten.
På egen hand spelar Dahlstedt bland annat, men framförallt Julian Assange. Mannen som står inför rätta hos publiken som jury. Här i dialog med Dahlstedts version av statsvetaren och kristna socialdemokraten Anna Ardin, en av två kvinnor som 2010 anmälde Assange för sexuellt ofredande och våldtäkt. Är man bekant med Jens Ganmans verk så kan det sägas att denna journalist, manusförfattare och satiriker har en historia till Sveriges självkritiska förtjänst. I hans arbete med scenkonsten finns musikalen Svart som synden (2008) som sattes upp för tio år sedan i Östersund. Där drev han om organiserad religion och frikyrkliga församlingar. I likhet seglar denna uppsättning förbi med kampen för yttrandefrihet och anti censur i seglen.

Tillsammans med Fredrik Hiller
och hans regi blir det en virvelvind av kostym, peruk och dialekt-skiftningar. Rollen som Gunnel Arrbäck (tidigare chef för Statens Biografbyrå) är förinspelad och projicerad på väggen med ljud och bild av Roland Sundell och framförs i skicklig dynamik med de andra karaktärer som Dahlstedt gestaltar. Trots det minimalistiska valet av både kostym och scenografi, blir det med hjälp av filminspelningen, och en begåvad snabbhet för roll-skiftning, en underhållande och fantasifull föreställning. Medan saliven sprutar i artikulationer skämtar han i farten när Ardins krage ramlar av i det hastiga karaktär-bytet.

 

Uppsättningen gör inte ett ställningstagande

till huruvida Julian Assange är skyldig eller inte och det är inte heller syftet. Med wikileaks-grundaren i täten är snarare hela föreställningen en meta-kritik till samhällets utnyttjande av- och kåthet för politisk korrekthet och tolkningsföreträde. Vet du inte vilka Gunnel Arrbäck, Cyndee Peters eller Anna Ardin är så är det åtminstone underhållande att se dem m.fl prata med varandra via Dahlstedts kroppsliga gestaltningar. Det finns en charm med denna multipla personlighetsstörning under lupp, nämligen distansen till det egna verket. Den gör sig uppenbar via medvetenheten om pressen från de politiskt korrekta pekfingrar som kan börja viftas med. Arrbäck läser energiskt upp samtida begrepp som har börjat florera i var och varannan politiska diskussion. Detta för att vi skall veta vad hon tar hänsyn till när hon blåser i sin visselpipa och delar ut rosa straffkort.

 

Jag läste ett citat från 1946 taget ur en recension av Herbert Grevenius; Det är bara sinnet för humor som kan göra oss till realister – med hjärtat i behåll”. Det passar som en pusselbit i ett tusenbitarspussel av en Jackson Pollock-tavla, därtill skall sägas att en sådan tavla passar in i vilket hem som helst.
Erika Nyberg

Rasmus Dahlstedt spelar samtliga roller ( Julian Assange, Anna Ardin, Gunnel Arrbäck, Alice Bah Kuhnke, Cyndee Peters, Dan Eliasson, Rasmus Dahlstedt, Rasombudsmannen, Stefan Löfvén, Carl Bildt, Morgan Johansson , Frälsningssoldaten)
Manus – Jens Ganman
Regi – Fredrik Hiller
Ljud- och videoproducent – Roland Sundell
Producent – Annika Blomé

Turnédatum:
Göteborg 17 och 18 Nov 20.00
Cinnober Teater, Masthuggsterrassen 3
Stockholm 7, 13 och 22 Nov 19.00
Teaterstudio Lederman, Gästrikeg. 13

Advertisements